Част 2: SMART-мозък. Как да развием потенциала му?

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on print
Print
Share on pinterest
Pin
Време за четене: 5 мин

Как да развием пълния потенциал на мозъка ни?


В част 1 на статията ви разказахме за това колко е важно да проучите функционалностите на вашите „апликации” на опрационната ви система (тялото ви). А сега ще ви дадем ценни съвети как да развиете пълния потенциал на мозъка си.

Последно разнищихме въпроса за ученето. Според Д-р Барбара Окли, която е професор в щатски университет, мозъкът има два режима на учене.

Това са фокусираност и разсеяност. Интересното обаче за тези два режима е, че мозъкът не може да остане повече от 30 мин. в режим на фокусираност. Тогава идва ред на режим разсеяност. Това е, когато малко или много сме на автопилот – например, докато шофираме на дълго разстояние, взимаме душ, разхождаме се или тренираме. Тогава не мислим за самата активност, ние просто я извършваме. Тогава мислите преминават една след друга в мозъка. Това е времето, в което мозъкът обработва цялата тази информация, придобита по време на режим „фокус”. Тогава получаваме проблясъци. Например, когато се мъчим да решим дадена задача и се въртим в кръг, без отговор и без начин за нейното решение. Тогава мозъкът се напряга, но малко по-късно, ако се отпуснем, незнайно как, изведнъж отговорът изскача! Това е режим „разсеяност”. Ето така научаваме нови неща като поддържаме връзката между тези два режима и баланса между тях. Но е много важно за нас да не бъркаме забавлението с разсеяността.

Гледайки телевизия или сърфирайки в интернет, тогава ние не сме в режим на разсеяност. Мозъкът е ангажиран и е фокусиран в това. Блуждаенето през прозореца, ето това е разсеяност.

мозъка

Медитацията е брилянтен начин да влезем умишлено в режим на разсеяност.

Така умът си почива. Както и сънят е такъв начин за разтоварване и в същото време на обработване на информацията. Разликата при съня е, че тялото го изисква и автоматично рутинно се случва. Докато при медитацията мозъкът е в състояние на осъзнат покой.

Анатомията на вдъхновението е да се съсредоточим върху проблема и да поддържаме мозъка си в режим на фокус. След това да се отпуснем напълно или да направим нещо релаксиращо, така че напълно да влезем в режим на разсеяност. Връщайки се към проблема или към задачата отново, ще имаме прекрасно решение. Решението така или иначе е било там, но пътят до него е по-интересен. За да имаме безусилно учене, е важно да поддържаме и двата режима. Това означава никога да не учим или да работим повече от 45 минути върху едно и също нещо.

Да правим едно нещо.

Да предположим, че стоиш в понеделник сутринта, пълен с енергия и подготвяш презентация за своите колеги относно  предстоящата среща в сряда, на която ще бъдат взети много важни решения.

Трябва много детайлно да направиш презентацията и си вложил всичките си усилия в това. Подготвяш се за този проект с изключително повишено внимание от доста време и си напълно въвлечен в целия процес. Това ще бъде презентация пред 30 човека. Когато правиш това, милиони невронни връзки са забравени в твоя мозък. Някои набират скорост, докато други издъхват в процеса на работа. Сега твоят мозък е в режим на фокус. Внезапно обаче телефонът ти изцъква с нотификация. Получаваш снимка на гаджето си по вайбър с послание: „май страдаш от липса на vitamin me”. Прочитайки го, се усмихваш. Искаш да отговориш нещо извънредно забавно и оригинално, но напразно. След 10 минути ровичкане в Google, отвръщаш. И сега тръпнеш в очакване да видиш резултата от остроумната си шегичка. Междувременно всички тези невронни връзки в мозъка, свързани с работата ти по презентацията са се прекъснали. Дали са път на други нови такива, необходими за реализацията на твоите майтапчета с гаджето. Невронните връзки за базиците и тези с презентацията са коренно различни. Връщайки се към работния процес, се чувстваш малко разсеян, защото си в очакване на отговор от приятелката си. Сега невронните връзки за майтапите са заменени с връзки за такива за работа. Тъкмо приключваш поредния слайд от презентацията си и отново получаваш съобщение.

мозъка

И какво става?!

Невроните в главата ти просто откачат. Работата е там, че умът ни не може да функционира на няколко честоти едновременно. Хората, които си мислят, че мултитаскват, всъщност не го правят. Паметта им е отслабена, имат мъгливи възприятия, лесно изпадат в депресивни състояния. Като цяло продуктивността им е почти никаква и техните способности за учене са компрометирани.

Най-доброто, което можем да направим е просто да изключим нотификациите и да правим едно нещо, докато не приключим с него. Би било доста полезно по време на работа.

Дъвчи дъвка, научи повече!

Оцеляването ни зависи от остротата на всичките ни пет сетива. Мозъкът е по-продуктивен да запомня повече, когато сетивата са активирани. Какво имам предвид. Има доста интересен експеримент, направен с група студенти. Те трябва да дъвчат дъвка с определен вкус, докато се подготвят за изпит. След това веднъж провеждат изпит писмено върху материала, дъвчейки дъвка със същия вкус, когато се подготвят. След това са изпитани отново на същия материал, но без да дъвчат дъвка. По-добри резултати са отчетени в първия случай. Този експеримент е проведен от когнитивния психолог Ричард Мейер. Той е известен с теорията си за мултимедийното учене. Също така провежда доста експерименти в полза на мултисензорното учене. Веднъж Д-р Джон Медина, преподавател по молекулярна биология, напръскал стените в класната стая с парфюм, преди да изнесе лекцията си там. След това изнесъл същата лекция на група студенти, но без да  пръска парфюм в стаята преди това. След това направил тест и на двете групи. Групата, в чиято стая е имало аромат, е показала значително по-високи резултати в сравнение с другата.

Когато въвличаме повече сетива в учебния процес, ние асимилираме по-добре информация.

Можем да си спомним много по-точно с много повече подробности и да запомним нещата за по-дълго.

От друга страна, ниското съдържание на мазнини в диетата принуждава мозъкът ни да се самоизяжда! Това е, бих казала, прахлива тема по отношение на храненето ни и ползите от балансираната диета. Определено има какво да се разгледа и в този аспект. Ще имам възможност да споделя някои ключови моменти в храненето, но в самостоятелна статия.

За да ползваме пълния потенциал на мозъка  и да научаваме ефикасно нови неща, ни е нужно:

  • Да си създадем мултисензорна обстановка.Да си запалим ароматни свещи, да напръскаме с парфюм или да дъвчем дъвка с любим вкус.
  • Да си отглеждаме дендрити и те да работят в наша полза. Така че нека бъдем осъзнати какво точно правим.
  • След дълъг период от време на усърдна работа, да направим кратка пауза. Така научаваме повече и то безусилно. Дори може да получим проблясъци, защото дендритите продължават да създават нови връзки по време на интервала.
  • Да бъдем на 100% в това,което правим. Мозъкът не знае как да мултитасква.
  • Да се погрижим да му осигурим добро и балансирано меню, както и поне 7 часа сън всяка нощ. Това е най-простият начин да останем здрави и умни.

Знаейки основните принципи на това как работи мозъкът ни, може би, вече имаме голяма преднина в това как ползваме едно от най-важните приложения в нашата система.

[Брой гласове:4    Average: 5/5]
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on print
Print
Share on pinterest
Pin
Вера Янкова

Вера Янкова

Магистър филолог по образование, професионално се проявява в областта на здравните грижи, сертифициран йога инструктор на фондация „Изкуството да живееш“. Участва в множество социални проекти. Обича комуникацията с хора, които я вдъхновяват да бъде най-добрата версия на себе си. Уповава се на всякакви твърдения в подкрепа на идеята, че животът е израз на щастие. Практикува умението да се забавлява “стерилно”. За нея светът е по-добро място благодарение на хора като тези от екипа на PURA VIDA.
Вера Янкова

Вера Янкова

Магистър филолог по образование, професионално се проявява в областта на здравните грижи, сертифициран йога инструктор на фондация „Изкуството да живееш“. Участва в множество социални проекти. Обича комуникацията с хора, които я вдъхновяват да бъде най-добрата версия на себе си. Уповава се на всякакви твърдения в подкрепа на идеята, че животът е израз на щастие. Практикува умението да се забавлява “стерилно”. За нея светът е по-добро място благодарение на хора като тези от екипа на PURA VIDA.

Може би ще ти хареса да прочетеш и това: